torsdag den 30. januar 2014

Nytårsforsæt: Skal lytte til mere Sigur Rós!

Sådan lød en besked, jeg sendte til min veninde - og hvorfor? Fordi de er helt igennem fantastiske, men jeg har det med at glemme det, hvilket ikke kun er synd for dem (- fordi det gør så meget forskel om jeg lytter til dem eller ej, jo), men også for mig. Der er faktisk ikke noget musik, jeg hellere vil lytte til end dem - og så helst en stille nat, hvor det kun er mig, mine røde høretelefoner og livet, der skal funderes over.

Det var også næsten sådan, da jeg hørte dem på Roskilde festival sidste år - jeg havde dog ikke mine høretelefoner med, men hvad gør det, når så smuk musik bliver spillet live for en? Intet. Det var virkelig én af de mest magiske øjeblikke, jeg har oplevet. Min veninde lå og sov i vores camp, resten af de mennesker, jeg gik sammen med, så Metallica på Orange Scene og jeg? Altså, jeg ville jo helst bare se Sigur Rós, fordi jeg havde glædet mig enormt meget til det. Ingen ville dog med mig og så endte det med, at jeg gik lidt trist hen til der, hvor de spillede koncert og masede mig ind blandt publikum (man skal jo udnytte, man kun skal tage højde for sig selv, ikke?.

Fra første tone glemte jeg alt om, at der ikke havde været nogen, der gad med mig - jeg glemte næsten helt, hvor jeg var, fordi det simpelthen bare var så smukt. Siden dengang har jeg forbundet deres musik med noget helt specielt. Det minder mig om, at man sagtens kan være alene uden at føle sig alene - for det var det, jeg var og så alligevel ikke; jeg stod sammen med tusindvis af andre mennesker, der syntes musikken var ligeså smuk. Det var virkelig en af de bedste følelser!

Derfor tænkte jeg, at jeg ville dele en bid af dem med jer. Det kan godt være de synger på islandsk, men det er vildt stemningsfyldt og - for at gentage mig selv - magisk og smukt! Min yndlingssang med dem er Sæglópur og Hoppípolla, der eftersigende skulle betyde "lost at sea" og "hopping into puddles", men udover det forstår jeg ikke, hvad de synger om. Det er bare flot:


Hvis man lyster, kan man se (eller lytte) til deres koncert fra Roskilde festival HER - det gør jeg i hvert fald lige nu, og det er måske også grunden til, at jeg er lidt nostalgisk. Men det er måske også meget sundt at være det nogle gange - så lærer man at sætte mere pris på det, man havde og har! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar