onsdag den 29. januar 2014

The Bell Jar af Sylvia Plath

Esther Greenwood kæmper to kampe på samme tid: En mod hendes tørst efter, at alt skal være perfekt; karakterer, kærester, udseende, karriere - en anden mod ubarmhjertig sindslidelse.

Som hendes depression bliver værre, bliver glasklokken sænket længere og længere ned over hende og afskærer hende fra resten af verden.

Sylvia Plaths roman The Bell Jar er en bog, der stadig spøger i min bevidsthed, selvom det er et stykke tid, jeg færdiglæste den. Måske det har noget at gøre med, at jeg skrev SRP-opgave om den sidste år - måske det bare er fordi, det er en rigtig god bog, der stadig er ret relevant for det samfund, vi lever i i dag.

Bogen følger Esther Greenwood, som man, med viden om Plaths liv, kunne fristes til at tænke var hende. Esther er en pige, der har stærke meninger om samfundet og særligt kvindens rolle deri, men er også en pige, der, trods sin skarphed, også har sine svagheder. Det er en af de ting, jeg elsker ved bogen - Esthers rejse fra New York til at finde ud af, at hun lider af en depression er ekstrem velskreven. Med knivskarpe ordvalg formår Plath langsomt at lade Esther synke dybere og dybere ned i sin sindslidelse, og så sidder man dér som læser og bliver lidt forundret, for det er så glidende, men samtidig også så pludseligt, at det sker. Det er en udvikling, man fornemmer, men hvis omfang man ikke aner, før man står midt i det sammen med Esther.

Indrømmet, The Bell Jar er en deprimerende bog, men samtidig også enormt livsbekræftende i dét at bogen også skildrer en ung kvindes kamp for at blive bedre i en verden, hvor mænd dominerer og man ikke vidste så meget om sindslidelser, som man gør i dag. Bogen handler ikke blot om Esthers depression, men også Esthers udvikling som kvinde og giver et portræt af en person, der ikke vil blive i den boks, hun som kvinde er blevet sat i.

The Bell Jar er en ekstremt velskrevet roman, som jeg nød at læse og hvis du skal læse en klassiker, så synes jeg helt klart, at denne er godt bud! Historien om Esther Greenwood er rørende, trist og virkelig tankevækkende. Helt klart en bog der fortjener en genlæsning!

The Bell Jar (DA: Glasklokken) af Sylvia Plath, 234 sider, Faber & Faber (2005). 

4 kommentarer:

  1. Jeg kan ikke helt huske det, men er den filmatiseret med Maryl Streep i hovedrollen? Hver fald, 'The Hour' er vist baseret på en af Plath's bøger - tror jeg nok.

    SvarSlet
  2. Arj, Neeever mind! Jeg tænkte på en anden bog! xD

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, det er iorden - men jeg ved, der er en filmatisering af bogen. Og hvis også en om Sylvia Plaths liv. Har dog ikke set nogen af dem :)

      Slet
  3. Ih, nu glæder jeg mig endnu mere til at læse den. Jeg købte den her i julen, har længe gerne ville læse den.

    SvarSlet