mandag den 17. februar 2014

Billy and Me af Giovanna Fletcher

Sophie May er bare en helt almindelig pige, der bor i en lille engelsk by med sin mor ... eller er hun? For inderst inde gemmer hun på en hemmelighed, som hun altså helst ikke ser at andre får at vide; noget, der bliver lidt svært, når hun møder den flotte skuespiller Billy Buskin, der (surprise!) også kan lide hende. Pludselig må hun vænne sig til et liv i rampelyset - og alle de op- og nedture der følger med, når man er kæreste med en af tidens bedste skuespillere.

Det var en trist og grå dag, da jeg besluttede mig for at gå igang med Billy and Me af Giovanna Fletcher. Kender I sådan nogle dage, hvor man bare har brug for lidt sukkersødt chick-litt? Jeps! Sådan en dag var det. Og jeg fik også, hvad jeg havde bedt om. I rigelige mængder.

Historien om Sophie May fra en lille by, der pludselig møder den flotte skuespiller Billy Buskin - der, selvfølglig, er hel vildt med hende, er ikke videre original. Den er faktisk langt fra nyskabende - men hvad gør det, når den holder, hvad den lover? Jeg fik jo en lyserød historie, som jeg kunne sidde og bruge et par timer på at smile over.
For smile - dét gjorde jeg. Det kan godt være, at plottet ikke hænger vildt godt sammen og den var ret overfladisk - jeg aldrig lærte Sophie, eller Billy for den sags skyld, at kende sådan rigtigt; alligevel er bogen ret charmerende. Den er fyldt med den dér britiske charme, som kun kan findes i bøger, hvor de drikker te 24/7 og befinder sig i regnfulde England.

Trods bogen aldrig rigtig kom i dybden med det, den gerne ville fortælle, så må Giovanna Fletcher dog have gjort noget rigtigt. Jeg var underholdt hele den tid, jeg brugte på at læse den (og det gik hurtigt! Siger det bar'!) og det var egentlig ikke fordi jeg følte, at jeg havde brug for at lære Sophie og Billy bedre at kende, end jeg gjorde; det var deres historie slet ikke til (og så ville den ikke fungere som en bog, hvor man slet ikke skulle tænke over noget, som man vendte siderne).

Billy and Me handler om at springe ud i noget nyt, finde sig selv og gøre sig fri af fortiden og det er vel i sidste ende noget, som alle kan relatere til, ikke? Hvis du har lyst til en sukkersød historie og hvile hovedet lidt efter endt læsning af en tung bog, så er dette bogen. Hvis du ikke har brug for det... well, så tror jeg sagtens, du kan undvære Billy and Me.

Billy and Me af Giovanna Fletcher, 402 sider, Michael Joseph (Penguin UK) (2013). 

1 kommentar:

  1. Jeg har faktisk lige færdiggjort denne bog i dag. Har brugt som "sidelæsning" til hvis jeg kørte lidt træt i de lidt mere tunge bøger, da den, som du siger det, er den let og lyserød :D Overfladisk med sød, og en bog som bringer smilet frem på læberne.

    SvarSlet