lørdag den 8. februar 2014

Min kærlighed til Maggie Stiefvater


Dem, der har fulgt mit liv i rigtig lang tid (især på min gamle blog) ved, at jeg har en forkærlighed for alt, hvad forfatteren Maggie Stiefvater skriver. Om det så er hendes bøger, tweets eller blogindlæg - jeg er fan! Hun er en af de mest inspirerende forfattere, jeg har stødt på, og hver gang jeg sidder og læser noget af hende bliver jeg mere og mere forundret over hendes kreativitet.

Shiver-triologien er især nogle af hendes bøger, jeg holder mest af. De minder mig om lange vinteraftenener og lyse forårsnætter og giver mig den dér savnede fornemmelse af ikke at kunne stoppe med at læse. I ved - der hvor man siger til sig selv, at man bare læser ét kapitel mere, og inden man har set sig om, så har man læst hele bogen færdig. Jeps - det er sket alt for mange gange for mig. Og er nok noget af det bedste, jeg ved, for det indikerer jo blot, at det er en rigtig god bog, ikke?

Men det er faktisk ikke Shiver-bøgerne, jeg vil snakke om - de er blot blevet nævnt i det her indlæg, da det var dem, der gjorde, jeg fik øjnene op for hendes forfatterskab. Nej, det her indlæg skal handle om de bøger, jeg endnu ikke har læst af hende - og en bog, jeg fik i julegave af verdens bedste Katja, naturligvis. For siden Forever udkom har jeg ikke rigtig læst mere af hende dér Stiefvater. Nu tænker I sikkert: "Jamen, Rebecca? Hvorfor har du ikke læst Scorpio Races, når du ejer den?" Well, det er et rigtig godt spørgsmål, som jeg har spurgt mig selv om rigtig mange gange. For den lyder jo god! Og original! Og lige som en bog for mig.

Men så er det godt, at jeg, som nævnt tidligere, fik denne i julegave:



The Raven Boys! Som I kan se, har jeg faktisk fået læst en ret stor bid af den allerede (jeg startede igår!! Round of applause to me, thank you?) og jeg elsker den! Har fået vildt meget blod på tanden igen til at læse flere bøger af Maggie Stiefvater; hun er sådan en forfatter, ligesom Gayle Forman (som jeg også eeeelsker!), der altid er rar at have i baghånden - for hun skuffer bare aldrig. Når man tager en af hendes bøger ned fra reolen og begynder at læse, så er det bare altid en god læseoplevelse. Og det er jeg en meget stor fan af!

Så nu glæder jeg mig blot til at læse endnu mere i The Raven Boys og se, hvad der sker... lige nu er den vildt spændende, men også lidt creepy (jeg blev nødt til at lægge bogen fra mig i nat, da klokken var blevet over midnat - begyndte at få lidt gåsehud, I ved?) og så kunne det jo være, at man bagefter skulle tage fat på Scorpio Races. Til gengæld var der også den dér On The Road, som jeg også burde læse færdig... Hmmm...

Jeg tror, jeg har fundet grunden til, at jeg får læst en bog færdig: Jeg læser alt for mange på samme tid. Og tit glemmer jeg dem, jeg er igang med.

Anyway, bare en lille anbefaling fra mig til jer: Læs en masse Maggie Stiefvater! Og ha' en dejlig weekend. :)

4 kommentarer:

  1. Desværre skiller vores veje når vi taler Maggie Stiefvater, men sådan kan det gå noglegange ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Forskellighed er også godt - til gengæld er vi enige på så mange andre punkter! :)

      Slet
  2. Jeg holder også meget af Maggie Stiefvater, specielt fordi hendes historier skiller sig ud fra de andre trivielle YA-fortællinger. Har du hørt, at hun udgiver endnu en bog i Shiver-universet, som handler om Cole og Isabel? Jeg opdagede det først i går, men jeg blev meget begejstret! Du kan læse et uddrag af bogen her, hvis du ikke allerede har gjort det: http://dialedin.com/scholastic10/Sinner/Sinner_-_2 :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Gud ja, det er da rigtigt! Det kan jeg godt huske, jeg læste noget om på et tidspunkt. Tak for linket - det vil jeg helt sikkert kigge nærmere på! Og ellers bare gå og glæde mig til, at bogen udkommer. Husker Cole som en af mine yndlingspersoner :)

      Er helt enig med, at hendes historier (og hendes skrivestil!) skiller sig ud. Det er ret fedt. Man kan virkelig bare fornemme glæden ved at skrive og fortælle, når man læser noget af hende.

      Slet