mandag den 3. februar 2014

MUSICAL MANDAG: En aften i selskab med Evita

Så blev det mandag og ved I, hvad dét betyder? Musical Mandag (ja, det måtte jo ske) ... så kreativ jeg er! Hver mandag vil der blive udgivet indlæg i musicalens tegn, så den forhadte dag kan blive forsødet; for vi ved jo alle sammen, hvor glad musicals kan gøre én, ikke?



Jeg ved ikke hvor mange af jer, der kender historien om Eva Perón fra arbejderklassen, der blev præsidentfrue i Argentina engang i 40’erne? Det gjorde jeg i hvert fald ikke rigtigt – men så er det jo godt, at man har en musical, der kan udvide ens viden, og næsten endnu bedre, at Det Ny Teater i øjeblikket spiller musicalen Evita, der netop handler om Eva Perón og hvorfor (og hvordan) hun kom til at blive en af verdens mest magtfulde kvinder.
Jeg var tilfældigvis inde og se den i lørdags (okay, jeg havde fået billetter til den for lang tid siden …), og hvis der er noget, jeg elsker, så er det, når en musical er komponeret af Andrew Lloyd-Webber – så ved man, det bliver smukt. Og dét var det også i den grad. Det var helt vildt. Allerede fra første tone havde jeg gåsehud – og sådan fortsatte det resten af stykket indtil jeg sad med tårer i øjnene og klappede mine hænder røde og hævede, fordi det var så godt!

Der er ingen tvivl om, at Evita er spækket med godt musik – lige fra de smukke, stille sange (og storladne ballader – Don’t Cry For Me Argentina, anyone?) til de rockede og mere ”rytmiske” numre, der mest af alt gav en lyst til at danse og synge med. Og jeg tror lidt, at det var det, der gjorde, jeg var så begejstret, da jeg gik ud – at selvom musikken er så varieret, så passer det bare perfekt sammen og holder den røde tråd gennem de 2,5 time, som musicalen varer. Og nå ja, så også den ret fascinerende historie fortalt med Charlotte Guldberg forrest i rollen som Evita - sikke meget energi og sikke en stemme, der blæste en bagover gang på gang. Som man sad der i sit lille teatersæde blev man helt fortryllet og måbede mere og mere – indtil klimaks, hvor tårerne begyndte at flyde og den dér fornemmelse af tomhed kom snigende ved tæppefald.





Jeg vil i hvert fald ikke lægge skjul på, at det nok har været en af de bedste musicals, jeg har set i meget lang tid (mon ikke også dét, at jeg har hørt soundtracket non-stop siden også tyder på det?), og jeg rigtig, rigtig gerne vil ind og se den igen. Den var enormt flot opsat – og jeg var især vild med, at næsten hele baggrunden på scenen var et utydeligt spejl, som var det for at illustrere, at det hele var et flashback til Evas tid inden hun, på tragisk vis, døde. Sådan tolkede jeg det i hvert fald. Point is: Kudos til scenografen og alle andre medvirkende!
Derudover er der også en hel masse andre ting, jeg var ret begejstret over – men det vil jeg næsten lade jer selv opleve, hvis I skulle finde på at gå ind og se musicalen. Men én ting er sikkert – jeg fik noget af en AHA!-oplevelse i løbet af weekenden, efter jeg havde gået og spekuleret over en ting fra stykket … og det fik mig igen til at indrømme, at ham der Andrew Lloyd-Webber (og alle de andre, der har været med til at skabe musicalen) er en genial, genial mand.

Evita er ikke en happy-go-lucky musical, men en musical der er enormt smuk, tragisk og storladen - og ikke mindst baseret på en virkelig historie, der giver stof til eftertanke, for var Evita virkelig den helgen, som hun er og blev udnævnt til i Argentina?

Forestillingen kan opleves frem til d. 4. maj 2014 og billederne er lånt fra Det Ny Teaters hjemmeside :)

14 kommentarer:

  1. Hvor er det dog et spændende tiltag, Rebecca! Det glæder jeg mig til at læse om hver mandag. Og i øvrigt er det nok den fineste header du har fået dig. Yndig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænkte, at det måtte der til - men mon ikke også, der sniger sig lidt musical ind alle andre steder på bloggen? :P Om mandagen er det måske bare lidt mere koncentreret.

      Tak skal du have, søde du! Det tog lidt tid at finde mig tilrette "herinde" - men nu tror jeg, at jeg er dér, hvor jeg gerne vil være :)

      Slet
  2. Ih en fin idé! Mandag kan være noget så grusom! Jeg glæder mig til de næste par mandage. Altså, til at besøge din blog i hvert fald. Hverdagen glemmer vi lige lidt ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig lige dét! Og så passer det jo meget godt med, at jeg skal prøve at være mere positiv i februar. Det kan musicals helt sikkert hjælpe mig med!

      Slet
  3. Havde de så oversat den til dansk? For det er det jeg virkelig hader ved danske musicals! :/

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps. Men det fungerede faktisk rigtig godt idét at det jo er en musical, hvor de synger konstant. Så bliver sangene som replikker og man tænker ikke nærmere over det :) Derudover kendte jeg kun 3 ud af musicalens 27 sange, så det gjorde mig ikke det store. Tænker faktisk aldrig rigtig over sådan noget - kun hvis det selvfølgelig er en dårlig oversættelse, men det var det bestemt ikke! :)

      Slet
  4. Jeg glææææder mig til den 13.!
    Og så er jeg i øvrigt stor fan af musical-mandag - hvis du skulle være i tvivl ;) <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Er det der, du skal ind og se den!?!? Dét skal du i hvert fald! Og skriv lige til mig, hvad du synes. :D

      Det er jeg glad for at høre! ... må man også godt sige, at man selv er det? :P

      Slet
  5. Haha, min første tanke var også, om de sang det hele på dansk :P Ej, faktisk kender jeg vist kun Don't Cry For Me Argentina, så det ville måske ikke gøre den store forskel. Men hvor ville jeg ønske, at jeg lige havde Broadway eller West End som nabolag, så jeg kunne se alle de smukke musicals på originalsproget!

    Jeg har hele tiden været sådan lidt so-so omkring, om Evita er en musical, jeg overhovedet ville gide at kaste penge efter. Men din anmeldelse får den godt nok til at lyde som noget af en oplevelse, så dét må jeg helt sikkert have med i mine overvejelser!

    P.S. Jeg elsker Musical Mandag! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har faktisk ikke særlig meget imod musicals på dansk - bare det er godt oversat, sangene ikke mister betydning og de bliver sunget godt, selvfølgelig. Når musicalen går i gang glemmer jeg altid, hvilket sprog, det bliver sunget på :) Det kan lidt sammenlignes med, at man ser en film og først tilsidst opdager, at der ikke var nogen undertekster...
      Synes helt klart, den er værd at bruge penge på - det hele er virkelig, virkelig flot! <3

      Godt at høre, der er nogen, der er fan af ideen! :D Så må jeg se, hvad jeg skal skrive om næste mandag...

      Slet
    2. P.S. Ville også ret så gerne bo tæt på Broadway eller West End - tænk at kunne vælge mellem så mange forskellige musicals! Og så se dem hele tiden, fordi de jo altid spiller i 10 år eller sådan noget inden der er en ny, der får lov til at få teatret...

      Slet
  6. Ihh hvor lyder det bare helt fantastisk smukt og storladent! Ser ud som om I havde en rigtig god oplevelse! Glæder mig til mere Musical Mandag! :D

    SvarSlet
  7. Musical-mandag! Sikke dog en genial opfindelse. Det glæder jeg mig til at læse med om :) .. (I øvrigt snød Bloglovin' mig med din blog. Jeg troede, jeg var tilmeldt, men det var jeg åbenbart ikke alligevel. Så det blev til en rigtig læse-fest, da jeg opdagede fejlen. Så hyggeligt! :) .. )

    Og faktisk havde jeg aldrig hørt om denne musical før, men åh! Billederne er jo hjertestoppende yndige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - det er jeg glad for at høre! :) Og øv - det lyder irriterende! Men er glad for, det virker nu da - og at du gider læse med! :)

      Den var virkelig flot og storslået - og det samme med musikken! Kan helt klart anbefales :)

      Slet