søndag den 16. februar 2014

The Raven Boys af Maggie Stiefvater

Siden helt spæd har Blue fået at vide af sin clarivoyante familie, at hvis hun kyssede sin sande kærlighed, så ville han dø. 
Aldrig havde hun troet, at det skulle blive et problem, men så hun møder de tre mærkværdige Raven Boys, med drengen Gansey i spidsen. Han er besat af at finde linjer af energi, de såkaldte leylines, der kan føre ham til en gammel walisisk sagnkonge, der kan opfylde et ønske for dem, der vækker ham.
Inden længe er hun en del af gruppen og sammen må de sande, at det hele er større (og endnu mere mystisk) end først troet. 


Umiddelbart lyder The Raven Boys som den helt normale paranormale-ungdomsbog: En pige, der bliver forelsket i en dreng, som hun ikke kan få. Bum. Så er den ikke længere. Men så er det godt, jeg er her til at fortælle jer, at bogen er meget mere end dét. Den handler faktisk næsten slet ikke om det – selvom det står på forside og bagside og det hele.

Nej, The Raven Boys er en bog, der både er ekstremt spændende, men også lidt mystisk på den dér måde, der gør, man får en lille smule gåsehud, når man sidder og læser i den midt om natten. Historien er vildt fascinerende, og det var næsten før, at jeg selv begyndte at tro på, at de energi-linjer rent faktisk fandtes – og jeg selv var med på jagten efter Glendower!

Derudover er jeg ret så vild med det clairvoyante aspekt i bogen; det virker så naturligt, og så alligevel ikke. Kort sagt, så er historien virkelig spændende og ikke noget, jeg før har stødt på. Raven Boys er et friskt (tiltrængt) pust; der er ingen vampyrer, varulve eller andre paranormale væsner – det er blot naturen og dens kræfter, der er i centrum. Som nævnt før er kærlighed langt fra det bærende element i bogen og bliver skiftet ud med tætte venskaber og viser, hvor vigtigt de er, men derudover også, hvor forskellige man kan være og stadig holde sammen; sammen er man stærkest.

Stiefvater formår at introducere en for nogle personer, som virkelig kommer under huden på en. Blue og de fire drenge Gansey, Ronan, Noah og Adam står alle skarpt i ens bevidsthed, når man lukker bogen – og så går man rundt og føler lidt, at man mangler dem i sit liv, når bogen er læst færdig og det fine sprog nydt på meget få dage. - Jeg kan i hvert fald afsløre, at der ikke gik lang tid før, at jeg simpelthen blev nødt til gå i gang med fortsættelsen.

Helt klart en af mine, indtil videre, bedste læseoplevelser i 2014 (at jeg så ikke har læst særlig mange bøger endnu ... det glemmer vi for en stund - jeg kan bare virkelig, virkelig godt lide den her bog)!

The Raven Boys (The Raven Cycle #1) af Maggie Stiefvater, 409 sider, Scholtastic Press (2012).

2 kommentarer:

  1. Ej, hvor fedt, at den var så god og jo faktisk ret anderledes, end den lige umiddelbart ser ud som! Den lyder faktisk rigtig spændende. Og det var da alligevel også hurtigt, at du fik den læst! Men alt er hurtigt sammenlignet med min egen læsehastighed i øjeblikket. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Men bare bogen du læser er god, så går det nok. Så er det jo lidt lige meget med, hvor mange bøger, man får læst :)

      JA! Den var virkelig, virkelig god - tror også, du ville kunne lide den :)

      Slet