lørdag den 29. marts 2014

The Dream Thieves af Maggie Stiefvater

De såkaldte energilinjer i Cabeswater er blevet vakt til live og Ronan, Gansey, Blue og Adams liv vil aldrig blive det samme. Sådan cirka. 

Den ene falder dybere og dybere ned i sine såkaldte drømme - der måske er mere, end hvad man først antog - mens den anden stadig leder efter en sovende sagnomspundet konge, den tredje prøver at finde ud af, hvem han er og den fjerde hjælper, så meget som det er muligt.

Som prikken over i'et er de ikke alene; for der er andre, der har fået færten af hvad Cabeswaters er i stand til… 

Der er ingen tvivl om, at The Dream Thieves  - ligesom sin forgænger – er en utrolig original bog. Jeg er vild med ideen bag universet, som Maggie Stiefvater har kreeret – det er spændende, mystisk, men også lidt dystert. På den gode måde. Uanset hvor meget jeg prøver at fortælle mig, at det blot er fiktion; så er der stadig en lille del af mig, der føler, at jeg lever der. Begivenhederne  der finder sted i Henrietta og Cabeswater er beskrevet med så meget troværdighed, at jeg næsten begynder at tro på drømmetræer, energilinjer i jorden og naturkræfter, der kan vækkes.

I The Dream Thieves tager det hele endnu mere fart. Vores hovedpersoner roder sig ud i endnu flere problemer – og opdager nye ting om sig selv; gode ting, der bestemt ikke skal undervurderes, for Stiefvater har et talent, når det gælder sine karakterer, der optræder i bogen. Desværre er The Dream Thieves dog lidt langsom – og ja, det er også efter de obligatoriske 100 sider, som bliver brugt på introduktion. Den fokuserer rigtig meget på personerne – særligt Ronan – og det er ikke fordi, det ikke er spændende – det bliver bare lidt tungt i længden, og bogen mister den charme og mystik, som dens forgænger havde.

Når det er sagt, er jeg dog stadig begejstret for serien og står stadig ved, at det er et friskt pust i en genre, der ellers er præget af vampyrer og andre overnaturlige væsner. Det er originalt, kreativt og meget smukt skrevet, men jeg glæder mig til, at der forhåbentligt på et tidspunkt bliver fokuseret lidt mere på Ganseys færd og hvad det egentlig er, der foregår i Henrietta i de næste bøger i serien, som jeg – selvfølgelig – skal læse.

The Dream Thieves (The Raven Cycle #2) af Maggie Stiefvater, 439 sider, Scholtastic Press (2013).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar