fredag den 7. marts 2014

We Were Liars af E. Lockhart

En smuk og fornem familie.
En privat ø.
En strålende, beskadiget pige; en lidenskabelig, politisk dreng.
En gruppe af fire venner - the Liars - hvis venskab bliver destruktivt.
En revolution. En ulykke. En hemmelighed.
Så mange løgne.
Ægte kærlighed.
Sandheden.

Lad mig først starte med sige at wauw: Dét havde jeg ikke regnet med.

Men hvad havde jeg ikke regnet med? Well, det er lidt svært at forklare, for We Were Liars er en bog, som er bedst at starte på uden at have nogen idé om, hvad du går ind til. Dét gjorde jeg og det fortrød jeg virkelig ikke. Sikke et twist - og sikke mange følelser, man pludselig havde.
Jeg kan dog sige, at jeg er og var ovenud begejstret for We Were Liars. Og nej, ikke kun fordi, jeg blev enormt overrasket, tårerne flød og mit hoved kom på overarbejde for at finde ud af, hvad det egentlig var, der var sket - det er bare en lille virkelig velskrevet historie, der fanger fra første side.

Lockhart har formået at skrive en bog, der emmer af mystik, forvirring og så en lille smule af den der feel-good-stemning, som man tit finder i en rigtig god contemporary young-adult bog - alt sammen blandet med rigmandsintriger og jalousi.
Bogen følger fire unge, der hvert år holder sommerferie på en lille ø, der er ejet af deres rige bedstefar. Øen er dog meget mere end en ø, hvorpå der bliver holdt sommerferie; det er et samlingspunkt, men også et punkt, der danner grundlag for heftige diskussioner blandt familien. Og løgne. Masser af løgne.

We Were Liars har kort sagt det hele og er der én bog, jeg vil anbefale at læse i 2014 – så er det klart denne. Jeg kunne ikke slippe den!

We Were Liars af E. Lockhart, 240 sider, Delacorte Press (2014)

9 kommentarer:

  1. SÅ god! <3
    Tak for anbefalingen :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Så lidt - sharing is caring :D

      Slet
  2. Nogen* er on fire med at få læst og skrevet boganmeldelser.

    *nogen; rebecca

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke, hvad der sker :O But I'm liking it!

      Slet
  3. Tak for anbefalingen! Men kan det passe jeg ikke kan finde den på noget bibliotek?? :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er ikke udkommet endnu - fik blot fat i en advanced reader copy. Den udkommer til maj :)

      Slet
  4. Har allerede hørt så meget godt om denne bog. Den lyder til at være virkelig interessant, så det bliver bestemt en jeg vil læse så snart jeg får mulighed.

    SvarSlet
  5. Kommer på dansk til næste år. Og vi glæder os. Med venlig hilsen Høst & Søn

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder helt fantastisk! SÅ god en bog - jo flere der får øjnene op for den, des bedre :)

      Slet