mandag den 14. april 2014

MUSICAL MANDAG: Dogfight

Det er påskeferie (hallelujah!) og derfor har jeg besluttet mig for at lave alle de ting, jeg aldrig har tid til, når jeg er i skole – det vil sige, jeg sidder og ser og lytter til musicals dagen lang. Det er er noget af det, jeg elsker allerhøjest! At blive totalt fordybet og forgabt i smuk musik, flotte scener og fabelagtige skuespillere; at gå og nynne musicalsange dagen lang, fordi man simpelthen ikke kan få dem ud af hovedet; at få gåsehud og ikke kunne tænke på andet.


Netop sådan har jeg haft det siden i forgårs, hvor jeg faldt over en lille perle af en musical – Dogfight, der er baseret på filmen af samme navn fra 1991. Jeg ved ikke, om I kender den; jeg gjorde i hvert fald ikke (men noget siger mig, at jeg bliver nødt til at se den snart). Om ikke andet satte jeg mig dog ned for at se den, fordi 1.) jeg havde åbenbart soundtracket på min computer og kendte et par af sangene og 2.) én af mine yndlingsskuespillerinder var med i den - så hvorfor ikke? 
Lad mig bare sige, at jeg på ingen måde fortrød, at jeg bruge 1 time og 40 minutter på at se den – wauw! Det er næsten det eneste, jeg vil sige om den... Men så igen - jeg bliver virkelig nødt til at dele min begejstring for den, og hvad er bedre end at dele den med jer? Ja, jeg ved det i hvert fald ikke.

Dogfight foregår i 1963 i San Fransisco på marinesoldaten Eddie Birdlances sidste dag, inden han sammen med sine venner tager til Vietnam for at gå i krig. Inden morgendagen beslutter de at tage til en fest og indgår et væddemål om, at dén der kan finde den grimmeste pige som sin date vinder 50 dollars – og så møder han Rose, der egentlig bare er lidt akavet, men dog bliver inviteret med; noget Eddie aldrig skulle have gjort mod hende. Eller skulle han?


Jeg siger jer – historien og personerne er noget af det fineste, jeg har set i meget lang tid. Den er enorm nem at relatere til og som man kommer længere og længere ind i den, glemmer man tid og sted og græder, når den sidste tone bliver spillet og det hele er overstået. Det gjorde jeg i hvert fald. Det er godt nok lang tid siden, jeg sidst har siddet med verdens største smil på munden, mens en stille tårer gled ned af min kind. For Dogfight trækker én gennem hele følelsesregistret; fra glæde, akavethed og nyforelskelse til sorg, vrede og frustration. 

Derudover er musikken noget af det bedste, jeg har hørt i meget lang tid og på soundtracket findes både flotte ballader, der går lige i hjertet, men også de lidt mere up-tempo'et numre, der får en til at ønske, at man var en del af skuespillerne på scenen; at man kunne slutte sig til dem i deres syngen og dansen. Eller måske bare, at man selv kunne synge eller danse... eller være i med i en musical, for den sags skyld.
Én ting er dog sikkert: Jeg har haft soundtracket på repeat de sidste to dage, og noget siger mig, der kommer til at gå meget, meget lang tid før, jeg bliver træt af det - jeg tror faktisk slet ikke, det er muligt. For så højt elsker jeg det nemlig! Den passer perfekt til handlingen og formår at skabe en helt særlig stemning, der hænger ved - også når det hele er forbi. 

Én af mine alleryndlingssange derfra er Pretty Funny, som Rose synger, efter hun har fundet ud af, hvorfor hun er blevet inviteret med til festen af Eddie (det må jo ske på et eller andet tidspunkt):


Lindsay Mendez synger som en drøm og hvis jeg kunne - så ville jeg gifte mig med hendes stemme. Nøj! Hende er jeg altså ret stor fan af! 

Derudover er jeg også ret vild First Date/Last Night, som vel egentlig er hele historiens vendepunkt og som er dén sang, jeg har gået og nynnet allermest, siden jeg hørte den første gang. Den er dejlig catchy, lidt sjov og ret genial! Og også sunget af den søde Derek Klena... som jeg overhovedet ikke har et lille crush på.



Dogfight er virkelig alt, hvad en god musical bør være; den er catchy, den er nem at relatere til, den er virkelig flot opsat og så er den fyldt med god musik, dans og skuespil! Og nå ja - hvis der er nogle musicalfans, der har lyst til at se den, så kan det gøres HER - det kan i hvert fald varmt anbefales! (Ja, jeg ved godt, det er en optagelse fra et teater og det ikke er helt lovligt - men lad os tage den snak en anden dag.)

Håber I har haft en dejlig mandag! Og hurra for, at musical mandag her på bloggen nu officielt er tilbage! 

2 kommentarer:

  1. Jamen du har endnu en gang fået mig til at blive nysgerrig og jeg vil nu sætte mig ned og nyde Dogfight. Jeg elsker musicals og har for en uges tid siden eller to siddet og set Disneys Aladdin på YouTube. Den var faktisk meget god :-)

    Du må have en rigtig god påske :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih, hvor dejligt, at du har lyst til at se den! Håber du synes, den er ligeså god, som jeg synes den er! :)

      Tak og i lige måde!

      Slet