lørdag den 9. august 2014

Sommerbøger - når de er allerbedst

I øjeblikket skal der ret meget til, før en bog fanger mig. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg ved dog, at de tre bøger, jeg indtil videre har læst i min sommerferie (ja ja, jeg ved det godt - det er ikke mange, arbejder på det!) rent faktisk har formået at holde mine opmærksomhed hele vejen igen. Og nå ja, så har jeg også grint, grædt (bare en smule - jeg er jo slet ikke sådan en, der græder over bøger... overhovedet ikke...) og holdt vejret i spænding!

Se, SÅ er det godt og så er det bøger, jeg rent faktisk kan stå inde for og så tænkte jeg, at jeg jo passende kunne dele dem med jer fordi 1.) det er alt for lang tid siden, jeg har skrevet om bøger herinde, 2.) det er også alt for lang tid siden, jeg har givet lyd fra mig og 3.) de er bare gode.



The Help af Kathryn Stockett endte jeg med at give 5 stjerner på Goodreads - og det har den virkelig også fortjent. Jeg læste den i ét væk og det var ret umuligt at ligge bogen fra mig.
The Help handler om de tre kvinder Minnie, Abilee og Skeeter, hvor de to førstnævnte er sorte stuepiger hos de rige, hvide fruer i Jackson, Mississipi. Skeeter er en af disse hvide fruer, men har dog haft et tæt forhold til sin gamle stuepige, som hun pludselig ikke mere arbejder for hendes familie. Samfundet er præget af ulighed og Skeeter beslutter sig for at skrive en bog - med hjæp fra stuepigerne. Og så bliver samfundet, normerne og den lille by rystet godt og grundigt.
Ikke nok med, at det er en pokkers god historie, så sætter den også ekstremt mange tanker igang hos en som læser - og så må man endelig ikke glemme, at det rent faktisk var sådan engang!

The Fiery Heart af Richelle Mead er fjerde bog i serien Bloodlines og Sidney og company - og det kan man godt mærke; allerede fra de første sider bliver man kastet ud i nye hæsblæsende eventyr, og det er slet ikke så ringe endda. Jeg vil ikke afsløre så meget om selve handlingen, men jeg kan fortælle, det hele bliver lidt mere kompliceret. Lidt mere spændende. Og lidt mere farligt. Som sædvanligt. Alt sammen krydret med vampyrer, hekseri, lidt (meget) kærlighed og de velkendte karakterer, der fyrer den ene rappe replik af efter den anden - nøjagtigt som det skal være.
Det er dét, jeg elsker ved Richelle Meads bøger i Vampire Academy-universet; hun har en fantastisk evne til at gøre det overnaturlige realistisk. Det vil sige, at selvom bogen forgår i et univers fyldt med vampyrer, så føles det stadig som en god, contemporary young-adult bog. Sydney, Adrian, Jill og alle de andre er først og fremmest teenagere. Og det er rart for en, der godt kan lide the best of both worlds.

The Understudy af David Nicholls færdiglæste jeg her forleden og jeg render stadig rundt med en lidt bittersød fornemmelse i kroppen, der straks meldte sin ankomst, da sidste side blev vendt. Bogen handler om Steve C. McQueen (nej, ikke den Steven McQueen), der er understudy i et teater for Englands mest eftertragtede og berømte mand, Josh Harper. Steven er en mand, der altid er lidt i baggrunden; både professionelt, hvor han altid ender med at spille døde personer, men også privat med verdens mindste lejlighed, en ekskone og en datter, han så gerne vil være en god far for. Men hvad nu hvis Steve bliver forelsket i Josh Harpers kone, Nora?
Bogen emmer af den dér engelske selvironi og det var dét, jeg rigtig godt kunne lide ved den. Der prøves ikke på at male et glansbillede af et liv; det er bare et ... ganske normalt liv, der beskrives. Og nej, Steven er ikke den skarpeste kniv i skuffen, men han prøver og det virker; for man holder automatisk af ham og hepper på ham på hans vej mod at træde ud af skyggen og blive den mand, han gerne vil være. Også selvom der er et par bump i vejen hist og her.

***

Tre vidt forskellige bøger, men det er dét, der er så rart ved at have ferie; man kan læse lige dét, man har lyst til. Om man så har lyst til at læse fortsættelsen til en spændende serie, smile eller tænke over livet. Alle gode ting, man bestemt ikke skal overvurdere!

Og så er det jo så heldigt, at der er tid nok til at læse endnu et par gode bøger, inden sommeren officielt er overstået og studiestart - gulp - truer. Jeps, mine gamle planer om højskole blev skrottet (og alle mine andre planer om alt mulig andet - laaang historie!), og jeg starter på teatervidenskab her d. 1. september... eller, rent faktisk d. 18. august, hvor introforløbet starter. Snak lige om at være spændt og mega nervøs på én og samme tid. Jeg glæder mig dog rigtig meget og håber sådan, at det er det rette - men mon ikke? Udover en god bog, er noget af det bedste jeg ved også et godt teaterstykke! ;)

1 kommentar:

  1. Nøj, hvor fint! Jeg købte 'The Understudy' da jeg var i Spanien, og nu glæder jeg mig helt til at komme igang med den!

    SvarSlet