mandag den 22. december 2014

Musical mandag: Bag om Broadway

Glædelig mandag! Lad os lige gentoptage en bette mandagstradition!

Hvad laver jeg egentlig på computeren, når jeg ikke sidder og skriver indlæg til bloggen her? Well, det er faktisk et rigtig godt spørgsmål. Tit sidder jeg og falder i staver over facebook, men oftere og oftere finder jeg mig selv igang med at se youtube-videoer og helst dem fra Broadway.com. Og så slog det mig - jeg kunne jo give tippet videre til mine fellow musical-entusiaster!

Broadway.com har fået den fantastisk idé at lade skuespillere fra en bred vifte af Broadway shows lave deres egen video-dagbog eller vlog, som man jo kalder det nu til dags. Jeg ved ikke med jer, men er der en ting, jeg virkelig elsker, så er det at få lov til at se, hvordan andres hverdag fungerer. At det så samtidig er musical-folks dagligdag, jeg får lov til at følge - det gør det lige en tand bedre! Sammen med skuespilleren kommer man bag om scenen, hører om de daglige rutiner og generelt er det bare en rigtig god og sjov måde at lære musicalen og folket bag at kende - dejligt uhøjtideligt og sjovt!

Som sagt er det tit dét, jeg sidder og ser, når jeg en sjælden (host) gang er på youtube, så jeg har efterhånden set en del af dem. Her er nogle af mine favoritter:


The Princess Diary af Laura Osness fra Rodgers & Hammerstein's Cinderella
Denne vlog-serie var den allerførste, jeg faldt over! Jeg har altid elsket Askepot - i alle udgaver -, så da jeg så, at der kom sådan en musical til Broadway, blev jeg lidt for nysgerrig og klikkede hurtigt ind for at se, hvad det var for noget. Og jeg har ikke fortrudt!
Hvis der er nogen, der er Askepot, så er det altså Laura Osnes! Hun virker som verdens sødeste person, som hun viser rundt bag kulisserne, køber fisk i premiere-gave til sin prins, Santino Fontana (jeps, den er god nok - det er ham der lægger stemme til Hans i Frozen), joker og bager småkager. Jeg blev straks stor fan og har efterfølgende set afsnittene op til flere gange! Bare fordi. Og nå ja - så starter hele serien fra prøve-forløbet, hvilket gør det lidt mere hyggeligt! Se første afsnit HER.


Fly Girl af Lindsay Mendez fra Wicked: The musical
Er der noget, jeg elsker højt og helligt, så er det musicalen Wicked - og er der én, der kan synge, så er det altså Lindsay Mendez! Match made in heaven! Kom med bag kulisserne til verdens bedste musical (det er det altså - nå!) og se, hvordan Elphaba bliver grøn, hvad de laver inden de skal på scenen, hvordan Elphaba flyver og meget, meget mere - tilsat en masse humor! I'm a fan! Se første afsnit HER.


Natural Woman af Jessie Mueller fra Beautiful: The Carole King Musical
I sommers manglede jeg mit daglige musical fix og tænkte, at jeg ligeså godt kunne se, hvad der var af youtubevideoer, jeg kunne stene over - og så fandt jeg den her perle. Ikke nok med at Beautiful er en virkelig, virkelig god musical, så virker det også som om, at skuespillerne har det alt for sjovt sammen! Jessie Mueller er "vært" og fortæller om alt fra deres dollar friday til hvordan hun skifter kostumer så hurtigt - og meget mere! Og nå ja, så vant hun jo også lige en Tony for bedste kvindelige hovedrolle for netop dén musical. Hurra for Jessie! Hun er dælme sej! Se første afsnit HER.


Fælles for alle tre vlogs er nok, at jeg synes, at de skuespillerinder, der filmer og byder seerne indenfor i deres hverdag, er alt-alt for seje. De er nede på jorden og får virkelig en til at føle, at man rent faktisk er en del af deres liv - hvor creepy det end lyder.

Og har man lyst til at se andre vlogs, kan de findes HER. Der er blandt andet også for Phantom of the Opera, Pippin, Book of Mormon, If/Then og en del flere, hvis det har interesse og man ikke bare tænker: Har du ikke noget bedre at bruge din tid på, Rebecca?!

2 kommentarer:

  1. Tak, Rebecca - nu kommer jeg jo aldrig i seng! :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, skulle det være en anden gang! :D Har også brugt (lidt for) mange nætter på at sidde og se dem... Vend lige tilbage og si' hvad du syn's!

      Slet