fredag den 9. januar 2015

Teateråret 2014



Hej, mit navn er Rebecca og jeg har været i teatret 15 gange i 2014. 

Hvor vildt er dét ikke lige? Jeg havde godt på fornemmelsen, at jeg havde været meget i det dérsens teater i år - men 15 gange... Det er mere end én gang om måneden (ja - jeg læser humaniora, forvent ikke jeg skal regne gennemsnittet ud)!

Jeg har både set godt, dårligt og dét, jeg ikke rigtig vidste, hvad jeg skulle synes om, men når man læser min smukke liste nedenfor, så tror jeg det er klart, at året allermest har været præget af gode oplevelser; der er et eller andet ved at sætte sig godt til rette i sit sæde, glemme alt om, at man sidder elendigt (hvis man sad dér, hvor jeg sad, da jeg så Skønheden og Udyret i hvert fald) og så bare lade sig fortrylle. Jeg tror aldrig, jeg bliver træt af den følelse!

I forbindelse med mit studie har jeg fået øjnene op for al mulig forskelligt teater i forbindelse med mit studie, der blot har gjort, jeg tørster endnu mere efter at sidde i det dér sæde, som jeg lade ud med at snakke om i dette indlæg - og ikke kun musicals (selvom det nok altid vil være den genre, der står mit hjerte nærmest). Og propos musicals, så sparker jeg på mandag teateråret 2015 ind med sådan én af slagsen! Det skal nok blive godt - mere om dét senere. :)




Hermed lidt tanker og ord om årets oplevelser:

Evita (Det Ny Teater): Årets første musical og én af de allerflotteste! Gid man kunne gå tilbage og se den igen...

La Grande Macabre (Operaen):
Min veninde havde inviteret mig i operaen - og vi fik opera for alle pengene! Den var flot, men er ikke helt sikker på, jeg forstod den. Eller om opera er mig.

Pigen med paraplyerne (Betty Nansens): Holddaheltmagle en bittersød, skrøbelig og helt igennem fin forestilling, som jeg stadig tænker tilbage på til trods for jeg så den i starten af året!

Tell Me on a Sunday (Off Det Ny): One-(wo)man-show, når det er allerbedst. Louise Fribo synger som en engel og funkler på den lille, intime scene i Det Ny Teaters kælder. Meget imponerende!

Den lille Havfrue (Operaen/Fredericia Teater): Flot og kreativ; jeg vil også være havfrue! Man kan ikke undgå at blive glad af de dér Disney-musicals - og alle de nye sange!

Wicked (Apollo Victoria, London): Yndlings musical i hele verden. Og så er der vist ikke mere at sige om dét. <3

Erasmus Montanus (Det Kongelige Teater): Sjov! Og stadig relevant, selvom stykket jo er oldtussegammelt - hvad sker der for dét!

Hotel Nelson (Teater Grob): Sjov - men på en anden måde. Sådan lidt tragi-komisk på en måde, hvor man ikke kan lade være med at tænke over livet, når man går ud fra teatret...

Legally Blonde: The musical (Gorgerne): Mega lyserød, meget tøset og alt for meget - på den gode måde. Fangende sange og en cliché historie, man alligevel ikke kan lade være med at nynne med på og holde af.

Brun Mands Byrde (Teater Sort/Hvid): Fandme vildt - hvis jeg gerne må bande. Da jeg kom hjem derfra sendte jeg resolut en besked til min veninde og beordrede hende til at gå ind og se forestillingen. Det er Hassan Preisler, det er sjovt, det er skarpt og det er godt!

Men lever man (Teater V): Forvirrende og en anelse skuffende. Er stadig ikke helt sikker på, jeg forstår, hvad den egentlig handlede om. Tror ikke det er meningen, man skal sidde og glemme, man er i teatret, mens man sidder og ser et stykke (altså på den måde, hvor ens tanker bare løber og tænker på alt mulig andet end dét, der sker).

Donka (Republique): Hvis Evita var den flotteste musical, jeg har set, så var Donka den flotteste forestilling, jeg har set i året! Det er nycirkus, når det er bedst - så skidt pyt med, at jeg intet kender til dramatikeren Tjekhovs liv, som stykket var bygget op over; det var fuldstændig lige meget, for jeg blev blæst bagover gang på gang og sad til sidst med måbende ansigt og hænder, der var ømme af applaus. Wauw!

Skønheden & Udyret (Det Ny Teater): Én af mine yndlingsdisneyfilm - og det klædte den at blive til en musical. Meget flotte effekter, fine nye sange og flotte kostumer! Men hvorfor er det lige, at børn ikke kan finde ud af at holde mund, når de er i teatret?

Glasmenageriet (Folketeatret): Dælme en god forestilling, der virkelig fungerede! Meget simpel, men samtidig kompleks og fangede ret så godt tonen. Hold da helt op, det var godt!

Syngepigerne (Nørrebro Teater): Sjovt og lidt underligt. Men mest sjovt, som de sang gamle viser... Taglinen var: "Lumre viser i nyt udtræk" - og det beskriver måske egentlig meget godt forestillingen.

Har I haft nogle gode oplevelser?

4 kommentarer:

  1. Jeg var også inde og se Wicked i London i sommers. Wow det var fantastisk!

    Her i DK fik jeg set den lille havfrue og Skønheden og udyret. Jeg elsker Disney!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Wicked er og bliver bare helt fantastisk! Er glad for, du også synes det samme! <3

      Disney musicals går man altså heller ikke galt med, er min erfaring! :D

      Slet
  2. Åh, jeg tror jeg har været i teateret én gang i hele mit liv og det var et stykke jeg faldt i søvn til.. (indsæt-skammefuld-smiley-her)
    Men jeg misunder dig især ved "Wicked", "Skønheden & Udyret" og "Den lille havfrue".. Ih, hvor jeg burde lette min popo og få set nogle stykker i år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hey, så er det da bare en undskyldning for at komme endnu mere i teatret! Ej, jeg forstår dig godt - det er også dyrt og nogle gange lidt svært at finde ud af, hvad det egentlig er, man skal se. Har heller ikke været vildt meget i teatret før 2014 - udover et par musicals hist og her. :)

      Slet