søndag den 4. oktober 2015

En collage siger mere end 1000 ord


I hvert fald når det er en collage med de bøger, jeg indtil videre har læst i år. Det er ikke mange, men som man siger - kvalitet over kvantitet. Det bilder jeg mig i hvert fald selv ind, for hvis jeg selv skal sige det, så har de bøger, jeg har brugt tid på indtil videre, faktisk været overrraskende gode!

I sommerferien havde jeg kigget længe nok på Lena Dunhams NOT THAT KIND OF GIRL og tænkte at nu skulle det være! Så jeg gik igang - og blev positivt overrasket. Det er ikke en genre, jeg normalt plejer at læse. Jeg er mest til noget fiktion, men omvendt var det også interessant at læse om hendes oplevelser i livet og spejle sig selv lidt i det. Samtidig er hun jo også skaberen af serien GIRLS, som er en af mine absolut yndlingsserier - så jeg kunne nu heller ikke lade være med at drage paralleller mellem dét og bogen. Jeg tror dog, at man skal være fan af Lena Dunhams personlig for virkelig at kunne lide den og synes den er interessant - min veninde læste et par kapitler og var ét stort spørgsmålstegn.

Den anden, I WAS HERE er skrevet af Gayle Forman, som er en af mine absolut yndlingsforfattere, når det gælder young adult-bøger. Hun kan bare et eller andet med sine ord - og sine karakterer. Af denne grund blev dette også en bog, som jeg gik og ventede spændt på blev udgivet; og en bog, som indfriede mine forventninger. Den er ikke på højde med hendes If I Stay, men den er ved at være der - og det er så godt! Selvom jeg vist ikke brød mig synderligt om slutningen.

På min fødselsdag i år købte jeg mig selv en fødselsdagsgave, der blandt andet bestod af AMERICANAH af Chimamanda Ngozi Adiche. Jeg havde læst lidt anmeldelser hist og her og tænkte - hey, den køber jeg! Som sagt, så gjort. Og så brugte jeg en god bid af sommerferien på at læse den - hvilket faktisk var en ret god måde at gøre det på, for det var en historie, jeg slet ikke var klar til at slippe, da jeg omsider vendte den sidste side og blev helt trist indeni. En virkelig, virkelig god bog, som jeg vil anbefale alle at læse!

Og så kommer vi til den sidste: RØDBY-PUTTGARDEN var mit første møde med den famøse Helle Helle (udover vi muligvis har læst lidt af hende i gymnasiet). Det var en varm sommerdag, jeg var hjemme hos min mor, hængesofaen i haven så alt for indbydende ud - men jeg havde glemt en bog. "Men så kan du jo læse den her, og fortælle mig, om jeg skal læse den færdig eller ej!", sagde min mor til mig og rakte mig ovenstående bog. Og sådan gik det til, at jeg nu har læst noget af hende der 2 x Helle.
Den var faktisk overraskende god - nemt læst og en historie, der af en eller anden grund fangede. Noget siger mig, det er et godt sted at starte, hvis man vil stifte bekendtskab med hende. Så ja, mor - læs den lige færdig.

Lige nu læser jeg ikke rigtig noget. Eller - jeg er jo egentlig altid igang med en bog, fordi jeg er så dårlig til at starte på en og læse den færdig, inden jeg starter på den næste. Men altså! Jeg må se at komme igang.
Eller også burde jeg læse til mine timer i næste uge... ingen ved det. Ha' en dejlig søndag!

1 kommentar:

  1. Hej Rebacca

    Jeg bliver nødt til at lægge en kommentar. Jeg kan huske din blog fra for nogle år tilbage, hvor jeg var fast læser. Så drev jeg lidt væk fra hele bloggenren, men er nu tilbage for fyld styrke (bl.a. med egen blog), og faldt lige igen over din blog. Det afstedkom en masse gode minder fra dine indlæg præget af personlighed og autencitet. Så det jeg egentlig bare vil sige er vel; tak for, at du stadig blogger. Du har nu en ny gammel fast læser :)

    Kh J

    SvarSlet