torsdag den 18. august 2016

Én gang fan, altid fan

Det var ikke engang dét at læse den nyeste Harry Potter-bog (må man egentlig kalde det dét, når det er et manuskript? Og det ikke KUN er J.K. Rowling, der har fundet på historien og/eller skrevet den?), der gjorde, at jeg faldt i nostalgi-fælden; det hele startede for flere uger siden. Måske måneder? Siden jeg flyttede i hvert fald.

Jeg fik en dag et sug i maven, da jeg kiggede på min bogreol - og så begyndte jeg at læse Twilight igen. Ja, den dér bog om ham vampyren og hende mennesket, som ingen kan lide. Personligt kan jeg nu både godt godt lide bogen og hovedpersonerne (én gang fan, altid fan) - og det var tilpas lang tid siden, jeg sidst havde læst den, så 1.) jeg havde glemt ret så meget og 2.) det var verdens bedste gensyn. Faktisk var det SÅ godt, at jeg både fik læst New Moon og Eclipse, nu hvor jeg var så godt igang og endelig havde tid til at læse! Og overskud ikke mindst. Men Breaking Dawn ... overskuddet til at gå igang med dén er ikke-eksisterende. (Hvorfor er den så dårlig!?)
Kender I det, hvor man læser en bog og bare bliver helt vildt nostalgisk, men samtidig også bare føler sig som dén person, man var dengang man læste den? Ved første kapitel blev jeg transporteret tilbage til mit gamle værelse, dengang jeg var 14 år og ikke lavede andet end at ligge i min seng og læse. Jeg levede og åndede for Twilight - og dét bærer mine bøger også præg af. De er slidte... men på den gode måde.

Det var et rart gensyn - og det mindede mig om, hvor mange år siden der er gået og hvor jeg var og er nu.

Og så var der også lige det dér med, at jeg engang syntes det var en fantastisk idé at bruge den halve nat på at sidde og tegne, skrive kommentarer og overstrege mine yndlingspassager i den første bog i serien. Bare fordi.
Dét vækker også minder.



Alt dette førte til, at jeg har brugt sommeren på at gense (GILMORE GIRLS!) og genlæse alt mulig godt!

Senest er jeg blevet færdig med Anna and the French Kiss af Stephanie Perkins, som jeg læste tilbage i 2011 - igen havde jeg glemt stort set hele handlinen, så det var et rart gensyn med en virkelig rar, hyggelig historie og nogle karakterer, jeg helt havde glemt, var søde! En ægte sommer-feel-good-bog, som jeg klart kan anbefale, hvis man nu gik og manglede en rigtig god bog at bruge tiden på indendøre, mens det regner udenfor og håbet om en varm dansk sommer langsomt forsvinder...

Og nu sidder jeg - efter endt genlæsning - og overvejer, hvad jeg skal genlæse. Måske jeg er ude i noget Vampire Academy - eller måske bare den første Harry Potter-bog. Uanset hvad er der ikke noget bedre end at vide, at man har tiden til at sætte sig ned og læse igen! ... Inden man (læs: Mig) starter studie igen d. 5. september.

3 kommentarer:

  1. Herligt indlæg :) Det er sgu så lækkert at genlæse og transportere sig tilbage i tiden. Hygge!

    SvarSlet
  2. Åh, jeg har lige genlæst hele HP-serien, og det er bare så herligt at genbesøge de bøger, man elsker allerhøjest <3

    SvarSlet